Fiat Punto Diesel 1.9 jtd inspuitsysteem

  • Joyce

    Hallo,

    Graag stel ik een vraag over mijn Punto 1.9. jtd uit 2001.

    Op dit moment geeft hij na een tijdje rijden het waarschuwingslampje op het dashbord ‘inspuitsysteem defect’.

    Hij heeft minder vermogen en soms houdt hij er helemaal mee op. Na een tijdje (30 min) stil staan gaat hij dan wel weer aan.

    De auto krijgt nu een kleine beurt (filters, vloeistoffen vervangen, etc). De foutmelding is uitgelezen en nu is het weer even kijken wanneer hij weer terugkomt. Bij het uitlezen gaf hij ook aan dat de krukas en nokas niet optimaal werkten. Ik heb begrepen dat dit te maken heeft met het aandrijfsysteem en dat dit ook zou kunnen duiden op een keer je distributieriem vervangen?

    Graag ben ik benieuwd of iemand mij kan helpen met:

    - de oorzaken van zo'n inspuitsysteem-lampje (hij is diesel, dus heeft geen bobines)

    - suggesties bij het aanpakken van de melding van de nok- en kruk-as

    Alvast hartelijk dank!

    Groeten,

    Joyce

  • thei

    Zullen de krukas en nokkenas sensor zijn en heeft niets te maken met de distributieriem.

    Uitlezen wil ook zeggen de fout herstellen en niet kijk maar wanneer hij weer de fout ingaat.

    Dat inspuitlampje geeft aan dat de ECU(Motor Manegement Computer) een fout heeft opgeslagen en dat deze uitgelezen en hersteld moet worden.

  • Joyce

    Hallo Thei,

    Alvast hartelijk dank voor je uitgebreide reactie!

    Vandaag bleek het probleem echter niet opgelost…

    - Gisteren naar de garage gegaan, daar hebben ze de auto aan de laptop gehangen, daaruit bleken de eerder genoemde fouten. Ze hebben die fouten ‘gewist’ uit het systeem.

    - De auto direct een kleine beurt laten geven om in ieder geval de basale dingen als luchtfilters etc op orde te hebben

    - Vandaag in de ochtend ca 40 km naar het werk gereden, bij terugkomst (waarvan het laatste deel via de snelweg), hield hij er na ca 35km mee op. Het lampje van ‘inspuitsysteem defect’ ging weer aan, de motor viel uit en ik kon weer in de berm gaan staan. Na minimaal 30 min wachten, startte de motor weer en kon ik wel weer weg rijden.

    - Ik had gedacht dat na het uitlezen gisteren het vandaag goed zou gaan. Mij werd verteld bij het uitlezen en wissen van de fouten dat we zo zouden kunnen hopen dat het opgelost was, maar als dat niet zo was, dat de foutmelding dan weer terug zou komen, en dat er dan opnieuw naar een oorzaak zou worden gezocht.

    Nu staat de auto bij de garage. En ik weet het dus even niet en ben erg benieuwd naar jouw deskundige mening. Ik vermoed een beetje dat dit alle kanten op kan gaan en veel (dure) garageuren gaat kosten om uberhaupt te achterhalen wat het probleem is.

    Heb jij suggesties of beelden bij wat het zou kunnen zijn?

    Ik zou je weer erg dankbaar zijn!

    Groeten,

    Joyce

  • thei

    Joyce ik ben niet thuis in de diesel motoren,maar als het MM Lampje brand en hij gaat eerst in de noodloop en stopt even later ,tja kan van alles zijn,misschien een verstuiver die open blijft staan en zo de motor verzuipt,zou er één geen diesel doorlaten kun je altijd op 3 cilinders verder rijden.

    Benzine zou makkelijker zijn,dan roep ik vervang de BDP sensor maar,maar ik dacht dat de ontsteking bij een diesel via de dieselpomp loopt,dus een echte oplossing kan ik je niet geven,wel de goede raad om niet te lang bij deze garage te hobbelen,want bij de eerste uitlezing hadden hun al evt onderdelen moeten vervangen of instellingen veranderen.

  • Joyce

    Hallo Thei,

    Dank je wel voor je reactie. Ik begrijp dat jij het zo ook niet weet, maar dank voor je suggesties. Ik hoop dat er snel meer duidelijk is, want het is vervelend als hij het wel lijkt te doen, maar er dan zo plotseling mee stopt. Voelt niet zo veilig.

    En inderdaad, de garage kan hier denk ik makkelijk veel tijd aan kwijt zijn (lees: kosten).

    Ik hoop snel meer te horen en zal het vervolg hier ook posten, misschien dat ik er iemand anders ook mee kan helpen als ik weet wat er aan de hand is.

    Joyce

  • Joyce

    Hallo,

    Zoals beloofd, zou ik de stand van zaken nog posten om andere Punto eigenaren die hetzelfde zouden meemaken daar ook misschien mee te helpen.

    De sensor van de nokkenas is vervangen. Zoals eerder aangegeven zat er ook een foutmelding van de nokkenas in het systeem. Die nokkenas bleek (te?) warm te worden. Door de sensor die dit niet goed doorgaf, viel de motor als hij te warm werd gewoon uit. Een nieuwe sensor zou dit moeten verhelpen.

    De daadwerkelijke proef op de som moet nog komen (woon-werk verkeer). Maar ik hoop van harte dat het nu is opgelost.

    Joyce

  • thei

    Goed te weten dat een diesel ook een BDP sensor heeft