Inhouden Palio1.6 16v

  • Albert Gouda

    Hallo,

    Ik heb een Palio weekend 1.6 16v vann 2000.

    Er is ooit een andere motor van het zelfde type in gegaan, maar die is waarschijnlijk iets ouder, van 1999.

    Als de motor koud is is alles goed, maar als hij warmer wordt houdt hij iets in.

    Het lijkt wel of er een noodloopmodus in werking treedt. De motor reageert zeer traag op het gaspedaal en als het pedaal verder intrapt houdt hij iets in om vervolgens heel langzaam in toeren te stijgen. Een 1.6 16v zou er als een speer vandoor moeten gaan. Ik heb de elektronica uit laten lezen en er is een fout gevonden in de map sensor.

    Dit zou de sensor na de gasklep moeten zijn. De fout is gedelete en dat ging enige tijd goed, maar het probleem is er weer.

    De sensor er al een paar keer uitgehaald en schoongemaakt, dan wordt de boel automatisch gereset en gaat het weer even, maar het komt weer terug.

    Via onderdelen.nl op zoek gegaan naar een andere sensor, maar wat ik heb schijnt niet van een normale Palio te zijn. Eventuele foto's op verzoek.

    Waar zou ik moeten zoeken en wat zou het kunnen zijn.

    Groet, Albert

  • thei

    Komt die andere motor wel uit een Palio en toevallig niet uit een brava/bravo/marea? die motoren zijn onderling uitwisselbaar maar kunnen toch iets andere componenten hebben…..of heb je de oude motor nog zodat je de boel kan omzetten.

    En anders kan de dealer wel de goede onderdelen opspeuren.

  • Albert Gouda

    Thei,

    Dat zou heel goed kunnen, probeer ik achter te komen.

    Als dat niet lukt, hoe kan ik dat zien?

    Is het ook mogelijk om een nieuw motormanagement(software) er in aan te brengen? Dus de huidige versie overschrijven.

    Dat zou dan van brava/bravo/marea moeten zijn.

    Klopt het trouwens dat de mapsensor zich na de gasklep bevindt?

    Groet, Albert.

  • thei

    Heeft de nieuwe motor een zwart kunststof inlaatspruitsuk? zo ja dan is dit de B6000 motor,in de Palio ligt 178B3000 in.Mechanisch is er eigenlijk geen verschil,mijn Marea een 182A4000,mijn zoon zijn marea een 182B6000,nu hebben die motorcodes ook wat met het bouwjaar te maken,enige verschil zit in een schakel en automaat.

    De mapsensor zit onder de zwarte kap tegen het schutbord aan en er gaat een dun slangetje naar toe,je zou zelf met remmenreiniger de LuchtMassaMeter(LMM) kunnen schoonmaken,maar wel voorzichtig,deze zit in de luchtbuis tussen het filterhuis en de gasklephuis in.

    De electronica alleen vervangen helpt niet,dan moet je exact eten uit welke auto en bouwjaar de motor komt,maar dan heb je daarna nog een sleutel en sloten probleem en al helemaal als de rode moedersleutel niet bij die andere ECU er bij is.

    Als het aan de ECU zou liggen dan zou de motor van het begin al niet lekker hebben gelopen of al helemaal niet te starten zijn.

  • thei

    Nog even,als ie warm wordt houdt ie in zeg je(die speer klopt ook heb zelf een Palio 1.6 gehad)dat kan alleen maar een temperatuursensor zijn,meestal die op het thermostaathuis zit,kan zijn dat je een enkele of dubbele hebt,als het een dubbele is zal deze ws niet meer de juiste waarde doorgeven aan de ECU wardoor deze een rijker mengsel blijft doorgeven en je motor te veel benzenie binnen krijgt.

    Meet de weerstand van die sensor met een multimeter in koude en warme toestand,daar moet echt verschil in zitten,heb je één sensor zitten die de ECU en de meter op je dashbord stuurt,dan is die ook te meten maar ik weet er de draadkleuren niet van.

    Als in de noodloop gaat draaien moet op je dashbord het rode of oranje inspuitlampje uitgaan,deze moet trouwens elke keer als je de motor op contact zet even branden,maar net iets langer of korter dan de airbaglamp,gaat ie samen met de airbag lamp dan is er mee gerotzooit en gaat die lamp helemaal niet aan dan is ie ws kapot of bewust uitgeschakeld.

  • Albert Gouda

    Het lampje van de airbag doet het helemaal niet, die van het motormanagement licht op bij contact aan en gaat uit net nadat de motor gestart is, dus dat zou goed moeten zijn.

    Ik ga op zoek naar de lucht massa meter en probeer die door te meten. de mapsensor maak ik schoon met 96% isoprophylalcohol, dat is ook ontvettend.

    Wederom bedankt voor de technische ondersteuning tot nu toe Thei.

    Groet,Albert

  • thei

    Gaat ie soms samen uit met de oliedruklamp? of later dan de oliedruklamp….later dan is het goed.

    Heb je de Palio nieuw of 2e hands gekocht?…..bedoel nieuw dan ken je ook de hele geschiedenis.

  • Albert Gouda

    Ik heb de auto 2e hands gekocht en weet alleen dat de motor vervangen is en er een nieuwe koppeling in is gegaan.

    Het motormanagement lampje gaat uit nadat de motor is aangeslagen, nooit echt opgelet of dat samen met de oliedruk is. Waarschijnlijk wel want tijdens rijden licht het nooit op.

    Ik heb denk ik nog niet de mapsensor er uit gehaald maar een andere.

    Als je voor de motor staat is rechts de gasklep, dan links daarvan waarschijnlijk de mapsensor met een dun blauw slangetje en nog verder naar links zit er nog een(de laatste in het rijtje) en juist die is er al een paar keer uit geweest.

    Uit jouw verhaal zou dit niet de mapsensor zijn.

    Dit weekend weer even verder zoeken, ik laat wel weer weten of er schot in de zaak zit.

    Alvast weer bedankt voor de goede raad.

  • thei

    Het MMlampje gaat uit als de motor gestart is…..Een Fiat zet je op contact,wacht tot het MM lampje uit is en dan start je hem,doe je dat niet dan kan een Fiat in de noodloop draaien en dat kan ook het trage rijden zijn van jou Palio.

  • Albert Gouda

    Ik heb het al op beide manieren geprobeerd maar bij beide startmethodes (en dan niet weer afzetten en op de andere manier starten) komt het probleem als je een klein stukje gereden hebt en de motor dus weer wat warmer wordt.

    Ter geruststelling, ik start tegenwoordig alleen nog maar op de juiste manier.