Startproblemen

  • TaranQ

    Wil even mijn thread verderzetten die om de een of andere reden verdwenen is.

    Heb dus als verscheidene jaren startproblemen met mijn Fiat Punto 75 benzine van 2002. De startproblemen doen zich alleen voor als het kouder wordt (rond het vriespunt). Heb het eerste jaar een nieuwe accu laten plaatsen en ben daar de winter (die toen niet lang meer duurde) doorgekomen. Volgend jaar weer prijs, toen de startmotor laten nakijken (en ook niet veel winter meer gehad dat jaar).

    Nu is het derde jaar en alweer hetzelfde. Het hele jaar door geen enkel probleem maar als het kouder wordt dan start ie nauwelijks of niet meer. Startmotor draait dan steeds moeizamer rond en met geluk slaat ie dan ‘op de laatste adem’ nog net aan of …… klik en dan is het afgelopen. Met startkabels is het dan vervolgens geen probleem hem te starten.

    Toch dacht een vd lezers hier dat het niet de accu zou zijn en ik heb dus de spanning gemeten voor start en die is netjes 12,4V dus dat zou toch ok moeten zijn. Heb in de tusentijd om niet afhankelijk te zijn een jumpstarter gekocht en die heeft me deze barre winter al menig keer uit de nood geholpen.

    Algelopen weekend naar Brussel geweest en soms als ik stop start ik uit nieuwsgierigheid toch nog even de motor. Waarschijnlijk gewoon psychologisch om te weten dat ik straks bij vetrek ook weer weg kan. De motor was dus bij aankomst in de parkeergarage goed op bedrijfstemperatuur en toch wilde hij niet starten?? De startmotor draaide maar een halve slag bij elke poging??

    Heb toen toch weer even de jumpstarter erbij gehaald en toen sloeg hij weer aan.

    Na een dagje shoppen (6uurtjes) kon ik hem toenb wel weer gewoon starten zonder jumpstarter (in de parkeergarage).

  • Thei

    BDP sensor of een massa probleem,leg een apparte massa(16mm2)van de minpool naar de startmotor

  • Thei

    meet ook de accuspanning tijdens het starten,als die boven de 10 V blijft is het je BDP sensor

  • TaranQ

    Ben een leek op autogebied. Wat is een BDP sensor, wat doet doe en waarom en waar zit dat ding. En tja spanning meten tijdens het starten dat doe je zo moeilijk als je alleen bent …..

  • Thei

    BDP = Bovenste Dode Puntsensor,kost een paar tientjes,maar laat hem dan verwisselen als je een leek bent op dat gebied.

    Ik duw mijn meetpinnen in een klein gaatje van de accuklemmen en leg mijn meter op de voorruit,zo kan ik zien hoever de spanning daalt tijdens het starten….en alleen…..er zal toch ook wel een buurman zijn die je even kan helpen.

  • Jos Guillaume

    Hallo,

    Wat zijn de kosten van een nieuwe startmotor van een fiat punto, 1.2?

    Bouwjaar 2000.

    Met vriendelijke groet;

    Jos Guillaume

  • thei

    sloop +/- 50 euro

    een gereviseerde rond 125 euro

    nieuw uit de doos +/- 200 euro

    Op marktplaats staat een adverteerder uit Venlo die alles nieuw en orgineel kan leveren van fiat,bel die eens voor de startmotor.

  • fred

    hallo, ik heb een fiat punto uit 2000, ik heb regelmatig last van defecte koplamp verlichting, ik heb de lampen vervangen en dan doen ze het twee dagen dan gaat er weer een stuk. weer verwisselt maar toen ik de auto wilde starten kreeg ik hem niet meer aan de praat, het lampje van de sleutelcode ging branden en ging niet meer uit, ik heb geprobeerd om een noodstart te maken maar dat lukte ook al niet meer, weet iemand een oplossing voor dit probleem?

  • thei

    Als je goedkope lampen gebruikt kan dat gebeuren,maar meet ook eens de laadspanning van de dynamo op de accu zowel onbelast als volledig belast,deze moet tussen de 12.8 en 14.4 volt zijn,komt die boven de 14.4 V uit dan is de spanningsregelaar in de dynamo niet in orde en moet je een nieuwe monteren.

    Om het startslot heen zit de antenne van de sleutelcode,volg die draden en beoordeel dan of deze nog wel goed in de verbindingen vastzitten,zo nee deze goed vastzetten en proberen te starten…..kan dus zijn als je doorstart en de accuspanning dan beneden een bepaalt voltage komt,de electronica gaat staken,zo ook de sleutelcode lezer.

    Krijg je hem echt niet aan de praat dan zal er iets mis zijn met je ECU(Computer) en hier http://www.schepers-autotechniek.com/nl_ruil-ecu.htm krijg je een ruil ECU voor minder dan de helft dan bij de dealer.