accu capaciteit Punto

• Fons

Hallo,

Bekend probleem waarschijnlijk met deze kou : het starten.

Maar bij mijn Punto had ik altijd al het idee dat de startmotor maar moeilijk de boel aan de gang kon krijgen. Met als hoogtepunt helemaal niet starten voor de kerst.

Onlangs heb ik de accu onder garantie laten vervangen, maar nog steeds start de boel niet in een keer zoals het zou moeten.

Het gaat om een 2001 Sporting Speedgear met 135.000km op de teller.

Kan er een zwaardere accu ingelegd worden (past een accu van een diesel?) en is dan het probleem opgelost?

Ohja, hebben anderen ook zo'n problemen met tanken. Zodra ik de slang er in steek en begin te tanken, slaat de pomp alweer af.

Ik moet de slang er gedraaid en maar een heel klein stukje insteken, dan gaat het redelijk (maar nog steeds niet optimaal)

Alvast bedankt.

• Thei

Je moet op de startcapaciteit letten,ws heb je nu 45 AH en een startrcapaciteit van 200A,die 45 AH is ook te koop met 300A startcapaciteit

Die startcapaciteit is de piekstroom die tijdelijk afgegeven kan worden.

• TaranQ

Heb hetzelfde probleem met mijn Punto 75 2002.

Verdenk toch ook dat ellendig kleine accuutje…

heb voorlopig een jumpstarter gekocht en die heeft zijn geld al meer dan opgebracht.

Toch denken sommigen hier dat het niet de accu is ( de mijn geeft voor start gewoon 12,4V) dus mss hebben ze wel gelijk. Ben er nog niet uit, want met jumpstarter of startkabels start ie gelijk niks ….

En het tanken tja dat is ook een ‘punto eigenschap’. De slang achter de opening zit zodanig dat je het mondstuk er op een bepaalde manier in moet steken en dat leer je vanzelf wel na verloop van tijd ;)

• frank

de slang 3 kwart erin, naar rechts draaien, de pomp moet tegen de klepje aan en tanken maar maar niet vol open doen dan gaat het best goed.

• Dick

Tankprobleem is inderdaad typisch Punto probleem;ff beetje hobbyen met pistool en dan gaat het goed.

Heb nu zelf al paar Puntoos gehad en ook accuproblemen;ze zijn ook geen lang leven beschoren;

oorzaak is o.a. dat er door de kleine accubak maar 1 specifieke Punto accu inkan en die is niet ruim bemeten qua capaciteit,er past gewoon geen zwaardere in.

Rij je dan ook nog veel korte stukjes en met veel verbruikers aan;zoals vaak winters dan gaat het extra hard met levensduur.

Het is helaas niet anders

• TaranQ

Zou het een optie zijn om toch een zwaardere accu te plaatsen met modificatie van de bevestiging. Een garage heeft dat voorstel eens gelanceerd maar ik ben er toen niet op ingegaan…

Nu het niet meer vriest heb ik de jumpstarter alvast niet meer nodig gehad….

• ad

De standaard accu is erg klein. Met een beetje handigheid moet er een 60AH accu gemonteerd kunnen worden. Bij vorige auto's heb ik dit ook steeds gedaan;zodra de accu slecht wordt of defect raakt direct een 1 of 2 maten zwaardere VARTA of vergelijkbare merk accu erin!

• ad

Vandaag een 60AH accu gemonteerd in mijn Punto. Met wat simpele aanpassingen van de klembeugel was dit in een half uurtje gepiept.

Het is een VARTA Blue Dynamic van €78 geworden. Waarschijnlijk vanf nu nooit geen startproblemen meer omdat de originele accu gewoonweg veel te klein is zeker bij matig gebruik van de auto en veelal kleine afstanden.

• Jos

Bedankt ad voor de inlichting!. Ga dit zeker bewaren en waarschijnlijk de eertsvolgende vorstperiode ook toepassen.ad schreef:

• ad

Ik zou niet wachten, met zo'n belachelijk kleine accu kan je er op wachten maar beter nog de elende proberen voor te blijven. De accu die ik vandaag uit de Punto verwijderd heb, heb ik een jaar geleden bij Halfords gekocht. De test bij Wasser wees uit, nadat de accu vannacht aan de lader heeft gehangen, dat deze 100% in orde is. Wasser dacht dat er mogelijk een ‘lek’is als gevolg van bv een lampje dat blijft branden. Dat kan ik uitsluiten; de lekstroom heb ik diverse keren gemeten en blijkt tussen 16mA en 19 mA te schommelen.Theoretisch mag dat 0.6 x 40 = 24mA zijn; dus ruim in orde. Probleem zit 'm gewoon in het feit dat bij erg koud weer de startstroom die geleverd kan worden terugloopt tot 40-50% van de opgegeven waarde. Dat los je met een fors zwaardere accu van 60Ah in een keer op.

Nogmaals NU doen en niet wachten tot ie je weer laat staan!

Succes ermee.