fiat 500

• kees

Hallo

Ik heb een fiat 500 van 1996. 4 cylinder.

Nu doet zich het volgende voor regelmatig gaat er een rood inspuit lampje branden het toertental gaat danop en neer van 1000/ 2000 ongeveer en

stationair loopt hij ook wat te hard. Ik denk stappenmotortje, maar er zit er nog een op de carburator. Welke moet ik nu vervangen. Ik denk dat de voorste de gasklep potiéntie meter is en de achterste de stappenmotor. Of heeft iemand ervaring met een ander defect.

Bij voorbaat dank voor de reactie.

• Thei

Kees een carburateur heeft deze auto niet,is een monopoint-inspuiting.

Haal een flesje injectiereiniger en gooi deze in de verhouding zoals deze op de fles staat eerst in een bijna lege tank waarna je meteen je tank vult,zodat deze zich goed mengt.

Na een 200km moet je een merkbaar beter resultaat hebben,zoniet,dan even de auto laten uitlezen.

• kees

Thei, bedankt voor je reactie. Wat betekend dat rode inspuitlampje.

Dat er te weinig benzine geleverd wordt of dat er niet genoeg wordt aangevoerd

Het is begonnen toen de – kabel van de accu naar het motorblok nagenoeg was

afgebroken. De auto startte toen ook niet/we/niet/wel. Heb de kabel opnieuw aangesloten. Heb vervolgens het kontakt aangezet, de min pool van de accu losgemaakt en deze even tegen de plus pool gehouden (volgens ANWB man)

zou hij dan resetten. Dat was dus niet zo. Hij rijdt even goed en gaad dan hikken

Dat inspuitlampje gaat branden. Het lampje gaat dan uit en dan rijdt hij weer

redelijk. alleen stationair dreaait hij te hard.

Ik denk dat je gelijk hebt en dat ik hem het best even uiit kan laten lezen.

Weet jij in de omgeving Rotterdam een garage die dat voor een redelijke prijs doet.

Hier bij Fiat DE Beer rekenen ze 80 Euro. een beetje veel voor effe uitlezen.

Alvast bedankt

• Thei

Dat lampje betekend dat er iets mis met het computersysteem van je brandstof toevoer.

Dat kan een sensor zijn of de verstuiver,maar evengoed een relais wat daar mee van doen heeft.

Meestal bij Fiat los je dit op door die injectiereiniger (merk Wynns 10 euro) bij de benzine te doen,maar het brandstof filter van een paar euro kan ook de boosdoener zijn.

Is het na die 200km niet over dan laten uitlezen,maar kan ook bij een universeel garage bedrijf,die geen fiat dealer is.

Zel heb ik toevallig eergisteren een flesje in mijn Palio gaedaan en hij rijdt weer als de brandweer.

• kees

Bedankt Thei.

Ik ga je advies opvolgen. Kan hem inderdaad nog altijd laten uitlezen als

het probleem blijft.

gr. kees