Tanken Fiat Palio

• Rick de Keijzer

Hallo,

Vandaag moest ik onze Fiat Palio 100 16v weer eens tanken. Wat een ellende zeg, de pomp slaat om de haverklap af. Maakt niet uit bij welke pomp, overal rustig aan voldruppelen anders krijg je de tank niet vol.

Weet iemand of hier iets aan te doen is?

Verder merk ik dat de auto slecht loopt op benzine van de goedkope aanbieders. We hebben in ons dorp een Tinq benzinestation. Toch wel iets goedkoper dan de bekende merken, alleen gaat de auto er van stotteren en inhouden.

En een beetje goedkoper zou lekker zijn aangezien onze Fiat nogal een slokop is, maar daar hebben andere Palio's ook last van.

Onze andere auto, een Suzuki Vitara 2.0 16v loopt er prima op maar de Fiat lust dit goedje blijkbaar niet zo graag.

Herkent iemand dit of ligt het aan onze auto?

Groet, en alvast bedanky voor een reactie,

Rick

• Thei

Klopt van het taken,de vulopening op de tank is verkeerd geplaatst en er zit in de vulpijp nog een soort zwanenhals,zodat de lucht moeilijk naar buiten kan.

Ik heb mijn Palio 1.6 nieuw gekocht(1998) en toendertijd voor dit tankprobleem bij Fiat Nederland een Radio-CD wisselaar gekregen,met als mijn motivatie: Als ik dan toch een kwartier moet tanken wil ik ook goede muziek horen.

Wat kun je doen……proberen ergens te tanken waar de auto met rechterkant schuin naar boven staat,dit werkt heel goed,maar kan niet bij ieder tankastation,daarom wil een baksteen onder je rechterwiel ook werken,of proberen die rechterkant bij je tankstation op de verhoging te rijden.

Benzine van goedkope aanbieders is ook merkbenzine,alleen zijn dit vaak restpartijen,die dan naar de witte pompen gaan.

Ik tank overal en vaak bij een Tinq,maar merk niet dat mijn Palio daardoor slechter loopt of presteert.

Benzine verbruik voor dit 1.6-16 V scheurijzer van 1:13.5 vind ik reuze meevallen hoor,'swinters 1:12

Misschien eens een flesje injectireiniger aan je benzine toevoegen,dit doet vaak wonderen en eenn beurt op tijd ook.

• Rick de Keijzer

Hoi Thei,

Bedankt voor je reactie.

Onze Palio krijgt altijd op tijd zijn beurten, dat wil zeggen, 1 keer per jaar aangezien we niet zo heel veel km's maken.

Bij de officiele Fiat dealer welteverstaan.

Wat het verbruik betreft, bij normaal gebruik (m'n vrouw rijdt er mee en is absoluut geen scheurijzer) halen we hooguit 1 op 10. Rijdt ik er ook mee wordt het gauw 1 op 9. Tsja, er zit lekker veel pit in de motor, en daar maak ik graag gebruik van…

Dat tanken op een verhoging (met eventueel een baksteen) ga ik eens proberen.

Onze Palio was pas 7 maanden oud toen we hem kochten. Veel ruimte voor weinig geld, goede stoelen en een lekker pittige motor.

Helaas heeft hij al veel dagen in de garage doorgebracht (problemen met de verwarming) en het nodige aan uitlaten gekost.

We houden hem echter toch aangezien hij (bijna) niets meer waard is.

Gr.

Rick

• Thei

Rick de verwarmingsproblemen toch niet toevallig dat hij aan één kant niet warm wordt?

Ik kan hem ook op zijn staart trappen,mijn vrouw minder,maar toch we hebben hem tijdens inrijden niet gespaard,zat toch 3 jaar garantie op.

Inmiddels 210000 km erop zitten zonder weinig problemen,ja de thermostaat vervangen,hij werd aan de linkerkant niet warm,kon mijn dealer en importeur niet vinden zelfs tot aan de BOVAG geschillencommisie mee geweest en uiteindelijk zelf de thermostaat vervangen,daarna was het koude probleem over,het hele verhaal staat hier uitgebreider. http://www.prikpagina.nl/read.php?f=267&i=2780&t=2780

Nu ik terug denk verbruikte de mijne met de defecte thermostaat ’swinters 1:10.5-11.5 en is pas na het vervangen in 2003 ergens minder gaan gebruiken, ‘szomers had ik geen verschil in het verbruik.

Dit had ik ook gemeld bij mijn ex-dealer,importeur en Bovag,maar geen van die arrogante instellingen reageren op hun blunders.

Ondertussen ga ik naar een duitse dealer voor mijn beurten,krijg er gratis een leenauto en ben er gem € 150 per beurt goedkoper uit dan in nederland,moet er alleen even 20 km voor rijden.

Verder een schroefveer achter gebroken,gelukkig de eerste winding,want ik heb 9 maanden moeten wachten op 2 nieuwe veren,ik had er 1 en Nederland en 1 in Duitsland besteld,beide met hetzelfde levering probleem.

Koppelingsgroep bij 190000km vervangen en ik kon voor een paar tientjes een bak met 45000 km kopen,die heb ik er toen gelijk ingezet,dus de orginele bak ligt hier op reserve

En de rest normaal onderhoud,dus ik vind het allemaal wel meevallen,toch denk ik dat mijn volgende auto een Dacia MVC gaat worden,of Fiat moet binnen een jaar of 3 ook met zo’n low budget ruimte kanon op de markt komen.

• Rick de Keijzer

Nee, het was niet de thermostaat.

Door een ernstig vervuild koelsysteem bleek de warm/koud klep niet meer te werken.

Ik ben er zelf aan bezig geweest, terwijl ik toch niet ‘van gisteren’ ben omtrend auto's. Maar ik houd me bezig met vliegtuigen en de Vitara en niet met die (%*^#@!#) Fiat.

De kachel werd niet meer warm. Eerst even de knoppen van het dashbaord gekontroleerd. De warm/koud knop bleek kapot te zijn. Niet gek want die zit met echt een heel knullig kabeltje verbonden met de warm/koud klep achter het dashboardkastje.

Naar de garage dus (ik had er geen zin in) en je kan er echt heel erg slecht bij.

Dashboard bediening werd vervangen, moest geleverd worden uit Italie, en we kregen de auto terug, met een fikse rekening. Na 2 weken weer alles koud, dus terug gegaan naar de garage. Dat ging zo 4x waarna de chef monteur er zelf naar gekeken heeft. Probleem, er zat zo veel troep in de koelvloeistof dat de warm/koud klep geblokkeerd werd. Terwijl onze Fiat toch altijd zijn beurten bij deze dealer kreeg, dan zou je toch verwachten dat ze ook de koelvloeistof een keer gaan vervangen. Niet dus, dat was nog nooit gebeurd.

Goed we moesten alleen de koelvloeistof betalen, maar wel een hele winter zonder kachel gereden, en da's toch wel vervelend hoor.

Onze Fiat heeft pas 68.000 km achter z'n kiezen en is van bouwjaar 1998. Weinig km's dus. Maar al wel toe aan de derde uitlaat, en die zij niet vooradig in Nederland.

Net zoals die dashboard bediening en waarschijnlijk heel veel andere onderdelen.

Ook de koppeling is niet oke. Hij zit zo diep dat je er erg aan moet wennen als je niet dagelijks in deze auto rijdt.

Kortom, ik vindt het geen fijne auto's die Palio's. Ja de motor is lekker gretig en je hebt veel bagageruimte maar verder…. niet echt mijn auto.

Het is omdat íe bijna niets meer waard is mag hij blijven, maar anders ging hij morgen de deur uit. En dan nooooooit geen Fiat meer.

Eigenlijk ligt mijn auto hard bij BMW, maar die zijn zo onbeschoft duur. En als hobby auto had ik een oude Vitara Cabrio gekocht, en die beviel prima. Dus een jongere en betere Vitara aangeschaft. Prima karretjes die Suzuki's, en de dealer is 100x beter dan die van Fiat. Waarschijnlijk wordt de Palio dus ooit voor een Suzuki ingeruild.

Gr,

Rick

• Thei

Ik heb dus een aantal winters met een heel slecht werkende verwarming gereden,nee leuk is anders.

De achterste uitlaat pot zit nu 2x een vervanger op en de missleste heb ik in de Garantie periode en gedeelt vergoed gekregen,de schotten rammelden.

Maar die uitlaat is bij de automaterialenhandl geen probleem hoor,vaak op voorraad en anders binnen 4 uur geleverd.

Als je veel korte stukken rijdt kan de condens in de uitlaat blijven,deze verdampt dan niet en zo roest je uitlaat sneller door dan de bedoeling is.

Nederland liggen w.s weinig onderdelen,het meeste in het Centraal magazijn in Parijs,maar Belgie en Duitsland ligt wel weer meer,hier zijn ze een paar jaar langer verkocht geworden dan in Nederland.

Koppeling van de mijne pakt ook bijna op de bodem,nu weet ik niet hoe het met een Marea is,want daar ligt dezelfde versnellingsbak in,is denk ik weer een constructie foutje,draaipunt van de koppeling gaffel verkeert genomen.

Ik heb veel Fiats gereden en toen ik deze kocht scheelde dat fl 10.000 met de grote merken,maar normaal koop ik een Fiat 2e hands en alleen door de lage prijs dan,dus deze rij ik helemaal op.

Fiat rijden heeft ook zijn voordelen weer,ik ken ze door en door,alleen een beurtje doe ikzelf niet meer,kost weinig bij mijn Duitse dealer.

Dan ook makkelijk met mijn honden door de lage vloer van de bageruimte.

Wat die dealer betreft,je hebt toch niet toevallig dezelfde die ik had,want dan kan ik mij voorstellen dat je daar niet tevreden over bent.

Over het algemeen maakt het mij weinig uit wat ik rij,ik zie het als een stuk blik dat mij van A naar B moet brengen,het is dat een eendje een zeeeeeeeer slechte verwarming heeft,maar anders kocht ik een voor restauratie.

Wat wil je nog meer,een 4deurs cabrio,die behoorlijk zit,weinig verbruikt en als je achterbank eruit haalt een stuk plaat erin legt ook nog een zee van ruimte heeft.

Gr Thei

• Fiat Fan

Ook onze Palio 1.6 is erg gevoelig voor de getankte brandstof (kwaliteit), de motor loopt het best op Shell V-Power.

En idd het tanken is lastig, overigens heb ik gemerkt tijdens een vakantie aldaar dat het tanken in Engeland probleemloos gaat….!!!!

De stelling dat het aan het ontwerp van de tank ligt gaat dus m.i. niet helemaal op, ook de werkwijze van het brandstofpistool speelt dus een rol…!!

• Thei

De druk in Engeland op de benzine zal minder zijn als in ons haastige landje,daardoor krijgt die ook de tijd om de tank in te lopen.

Maar wij wonen in Nederland en hier hebben wij Palio rijders last van de zwanenhals in de vulpijp van de tank.

• Diana mama van Leon

bij mij uno van 90 hetzelfde probleem, alleen maar druppelend vol laten lopen

• Erwin

Ik heb ook veel last van dit tankprobleem. Daarom ben ik eens gaan zoeken, en het blijkt dat er vele medeslachtoffers zijn. Ik kan me helemaal kapot ergeren als ik het tankpistool in de vulopening steek en na 1 euro (ca kwart liter met die dure benzine prijzen hier in NL) alweer “KLIK” hoor. Vervolgens vrolijk verder knijp en weer KLIK.

Wat bij mij wel wil helpen is het vulpistool een beetje naar rechts kantelen en de slang wat omhoog geleiden, zodat deze niet in een U vorm hangt. Bij een Firezone (Texaco) gaat het prima, maar bij een Tango (Q8) of Totall voor geen meter.