d-riem

  • suzan

    Hallo,

    Wij hebben net een Fiat Brava 1.6 16V ELX gekocht uit 1997.104d km

    Gegevens opgevraagd bij de dealer waar de auto is onderhouden.

    De riem is op 59d km vervangen 01-2003.

    Nou gaan wij dus morgen een afspraak maken voor vervanging van de d-riem en spanrollen ed.

    Als zo'n riem nou knapt heb ik wel eens gelezen dat bij dit type auto niet gelijk je motor stuk gaat, klopt dit?

    En enig idee wat dit ons gaat kosten?

    En nu lees ik vaak dat er gesproken wordt over een d-riem of multiriem, wat is een multiriem??

    Alvast bedankt voor de antwoorden.

    Suzan

  • Fons Rooijakkers

    d-riem is neem ik aan de distributieriem. Deze zorgt ervoor dat de kleppen op tijd open en dicht gaan. Indien deze riem stuk gaat slaat de zuiger tegen de openstaande kleppen en is er doorgaans veel en dure motorschade.

    De multiriem bedient de diverse apparaten om de motor heen. Zoals de dynamo, waterpomp, oliepomp en eventuele airco (vandaar de naam multi)

    Als deze knapt zul je waarschijnlijk als eerste een waarschuwing krijgen dat de oliedruk is weggevallen.

    Als je op tijd stopt (dus niet doorrijden naar de garage) is er doorgaans niets ergs aan de hand. Nieuwe riem erop en rijden maar weer.

  • HH

    Omdat 1 beeld meer kan vertellen dan 1000 woorden kijk even naar:

    www.youtube.com/watch?v=So5jwdCqgRI

    OK is niet je merk maar de delen zijn goed te zien.

    Op 2.17 minuten komt de distributieriem (in dit geval een ketting) in de motor.

    Op 4.00 minuten komt de v riem ook wel multiriem op de motor.

    Op 4.34 minuten zie je de ketting z'n werk doen tussen de as onderin en de as bovenin.