Schommelend toerental & even brandend injectorlampje

  • Marcel

    Hallo allemaal.

    Ik ben sinds een paar maanden eigenaar van een Punto 1,6 ELX.

    De Punto rijdt prima en heb verder geen klachten…. tot vandaag.

    Heel even ging het rode lampje in de vorm van een injector branden.

    Zodra ik gas gaf ging het lampje uit en op het korte ritje van 10 minuten is hij 2x aan geweest en vervolgens snel weer uit gegaan.

    Toen ik thuis parkeerde viel het mij op dat de toerental schommelde tussen de 800 en de 1000 / 1200 toeren. Dit heeft hij niet eerder gedaan.

    Wie heeft tips?

    Daarnaast is de Punto voorzien van Selena olie. Kan iemand mij vertellen of dit 10W40 is?

    Bedankt!

  • rulez

    dat lampje van inspuiter branden heb ik ook een tijdje gehad.

    mogelijk heeft het te maken met je bougies (even vervangen, kost 25 euri ofzo)

    luchtfilter ff vervangen kost ook iets van 10 euri

    of ff bij de garage langs,kan zijn dat er gewoon ff iets schoongemaakt dient te worden of hem aan de computer laten hangen, dan vnden ze ook meestal iets, zo hebben ze bij mij een defecte bobine ontdekt.

  • Marcel

    Hoi,

    Hartelijk bedankt voor je bericht.

    Het lampje brand inderdaad zo nu en dan wanneer je 'm net start.

    Ga inderdaad even de bougies, de kabels en luchtfilter vervangen.

    Heb overigens het idee dat ‘het vocht’ eem beetje parten speelt.

    Gaan het meemaken.

    Saluti!

  • fiat punto

    als vocht het probleem is dan zal zuurvrije vaseline of wd40 kunnen helpen, elektrische delen ermee inspuiten en dan zou vocht beetje op afstand gehouden moeten worden.

  • MenM

    Hoi,

    Ook jij bedankt voor je advies.

    Ik ben van plan binnenkort de bougies en kabels te vervangen, luchtfilter en gelijk alles met vochtwerende spray in te spuiten.

    Daarnaast een flesje injector-reiniger voor de zekerheid en dan hoop ik dat alles opgelost is.

    Euvel deed zich gister weer voor overigens. Bij starten en stationair draaien brandde het bewuste lampje. Bij wegrijden ging het uit. Vervolgens de stad uitgereden (+/- 2 minuten rijden) en voelde ik 'm vervolgens na +/- 1 minuut op de provinciale weg (80 Km/u) kort na elkaar even licht inhouden/stotteren.

    Daarna weer nergens last van.

    Nu ik dit zo typ zou het misschien ook nog wel eens de brandstoffilter kunnen zijn.

    Misschien die ook maar vervangen. Moet naar mijn idee iets kleins zijn want hebben de Punto nu ongeveer 1,5 maand en hebben nu ongeveer 500Km probleemloos gereden.

    Saluti!

  • Martin

    Denk (weet haast wel zeker 99,9%) dat de EGR klep kapot is schoonmaken !!

  • Reinout

    Hallo,

    ik heb exact hetzelfde probleem met mijn Punto 60 uit ‘99. Eerst ging een paar keer lampje branden en nu steeds schommelende toerentallen (soms zelfs 2500 toeren stationair). Heb de auto grote beurt laten geven bij universele garage, maar die konden niets vinden bij het uitlezen. De fiatgarage zegt een kapotte injector (ongeveer € 500 reparatie), maar daar twijfel ik aan. Ik heb er niet veel verstand van, maar als de injector stuk zou zijn, dan moet ’ie toch steeds verkeerd stationair draaien. Ik denk eerder aan electronica. Weet iemand hier raad mee en belangrijker: heeft de garage gelijk, of willen ze me geld aftroggelen.

    Reinout

  • MenM

    Hoi,

    Ik, althans de Punto is er grotendeels vanaf.

    Had de auto net dus ben maar eens naar de bougies en kabekls gaan kijken.

    Op de contacten van de bougies zat een hele dikke wit/grijze koek / aanslag.

    Kabels bleken van alles wat te betreffen dus verschillende. ook deze vervangen.

    Is nu al weer een weekje of 2 weekjes geleden. Sindsdien is het injectorlampje maar 1x gaan branden en dat was bij koude start en even stationair draaien.

    Bij het weg rijden ging het lampje al weer uit.

    Afkloppen dus !!

    Wel is het zo gezien de voorgaande berichten, dat ik de Punto NIET extreem op 'zn sodemieter geef, dwz stevig doortrekken in hoge toeren….

    Succes!!

    Ps waar staat jouw temperatuurmeter op? De mijne blijft op zeg maar een kwart hangen en vermoed dat de thermostaat naar de knoppen is. Kost volgens autobase.nl +/- €15,- komt natuurlijk vloetistof bij.

  • Jan

    Hoi mensen, ik was erg blij deze discussie te vinden!!

    Ik heb ook een Punto, uit 1994 met dezelfde problemen. Het begon met dat de fiat af en toe niet wilde starten en soms inhield bij gas geven. Het kon zijn dat de auto de ene dag niet wilde starten, en de volgende dag liep de auto weer als een zonnetje. Ook was het zo dat de auto wel aan te duwen was, als ie niet startte.

    Bij de gagage wisten ze het ook niet, de Fiat dealer beweerde dat de computer niet uitgelezen kon worden. Voor de uren die de garage nodig had gehad om dit uit te vinden werd mij gevraagd 200 Euro neer te tellen. Inmiddels weet ik dat de Fiat garage je probeert op te lichten. Zij weten heus ook wel wat het probleem is van een Punto van dit type maar verkopen je liever een andere auto.

    Na een half jaar ofzo, van het ene op het andere moment liep de auto slechts op 3 cilinders en was er eigenlijk niet meer mee te rijden. De garage adviseerde ons een andere te kopen en de punto in te ruilen, ze gaven ons er 500 voor.

    Ik las dit verhaal hier en heb toen zelf de bobines vervangen! Dit is een vrij eenvoudig klusje. Let op, je kunt de bobines vrij goedkoop krijgen voor 29 Euro per stuk bij een bedrijf in Kerkdriel. (ipv de 91 Euro die de Fiat garage rekent) Je hebt er 2 nodig. Ook heb ik de bougiekabels gecontroleerd maar deze waren nog wel ok.

    De Punto loopt en start nu weer als een zonnetje, met de electra is helemaal niets mis. Ik zou dus zeggen, vervang ook je bobines eens, dat heeft in mijn geval alle problemen verholpen. Succes.

    Jan