Olieverbruik

• Maria

Ik heb vorig jaar een nieuwe Fiat Panda 1,2 gekocht.

Inmiddels heb ik ruim 8000 km gereden. Gisteren knipperde het olielampje op mijn dashbord, dus ik ben vanmorgen bij de dealer langsgegaan. Er moest 2,25 liter olie bijgevuld worden!

Is dat normaal? Komt dat vaker voor? Ik heb dat nooit eerder gehad, ook niet bij mijn Seicento en mijn stokoude Peugeot 205.

Maria

• rulez

zat er wel voldoende olie in toen je hem kocht, kortom is die 2,5 liter echt eruit of is hij nu bijgevuld tot waar het zou moeten staan.

als het een geheel nieuwe is kan het zijn dat in het begin wat olieverbruik is en na een tijdje het olieverbruik nul is.

regelmatig olie checken en eventueel bij garage waar jehem gekocht hebt aanmelden als probleem.

• Maria

Hallo Rulez,

Heb ik zelf ook al zitten denken. Maar ik kijk nu elke week even en de garage weet het al want daar ben ik naar toegegaan toen mijn waarschuwingslampje begon te knipperen.

Maria

• rulez

als je regelmatig je olie peil chekt op dezelfde plek en bijvoorbeeld een uur na het rijden dan kun je zien hoe snel ie lekt.

ook handig om na een lange rit je auto bijvoorbeeld in de garage of boven een stuk karton te zetten, zo zie je of ie nergens olie weglekt.

motorblok nakijken of er olie langs loopt, eventueel met een doek schoon vegen en na tijdje controleren.

beter vaak gekeken dan de auto bezweken.

• Frank

Nee.

Wat zeker van belang is is de gebruikte olie. De meeste autofabrikanten gebruiken een olie die hen in ieder geval door de garantieperiode helpt.

Mocht je van dit verbruik af willen, dan heb ik twee mogleijkheden voor je.

1: Swepco 502. Dit is een motorolieverbeteraar, die de huidige gebruikte olie naar een hoger niveau brengt, wardoor olieverbruik enorm afneemt of zelfs stopt.

2: Swepco 305 of 306, afhankelijk van de samenstelling van de benodigde olie. Door de huidige olie te vervangen door een van deze twee producten heb je een olie die de toegevoegde waarde van Swepco 502 ook bevat.

Meer info over Swepco producten kun je vinden via www.stratson.nl