Hoog brandstofverbruik

  • Henk

    L.S.

    Ik heb een probleem, het verbruik van mijn Brava 75 td van 1997 is schrikbarend toegenomen de afgelopen week. Normaal had ik een verbruik van +/- 1: 18 nu zit ik na twee tankbeurten op +/- 1:10.

    Rijstijl en brandstof niet gewijzigd, dealer kan niets vinden.

    Motor loopt stationair en op toeren netjes.

    Km. stnd 299.700

    Wie heeft hiervoor een oplossing!

  • rulez

    komt er kleurige rook uit de uitlaat?

    lekt er nergens benzine weg?

    hou zijn de bougies, loopt ie niet te rijk?

  • Henk

    Helaas heb ik geen bougies kunnen ontdekkken, en benzine lekt hij ook niet!! het is namelijk een Diesel.

    Groetjes

  • Frank

    Beste Henk,

    Door de jaren heen kan er onder andere de nodige vervuiling opgetreden zijn van de injectoren. Tevens wordt de brandstof steeds verder gefiilterd, waardoor niet alleen schdelijke stoffen maar ook zeer bruikbare worden verwijderd. Een oplossing is Swepco 501 een dieselverbeteraar die je heel eenvoudig aan de brandstof toevoegt. Door de reinigende werking van onder andere de injectoren, een betere smering van de bradstof zelf en het verhogen van het octaan-gehalte met minimaal vier punten zorgt er tevens voor dat je verbruik weer op eennormaal niveau komt.

    Meer informatie over Swepco 501 kun je vinden op www.stratson.nl

  • Fons Rooijajkkers

    Wat een reclame

  • Frank

    Beste Henk,

    Dat klopt, echter de praktijk wijst het uit. Zelf heb ik een Avensis Verso van 4 jaar oud die van 1:10 nu 1:10,6 rijdt. Een kennis met een Astra uit 1999 reed eerst 450 km. voordat het tanklampje ging branden, nu pas na ruim 500 km. Reclame of niet, het zou zo maar jouw probleem op kunnen lossen.

  • Fons Rooijakkers

    van 1:10 naar 1:10,6 is een verbetering van 6%.

    Dit is een dusdanig klein verschil, dit valt voor mij onder de catagory meetafwijking en het is absoluut niet toe te schrijven aan het toevoegen van een additief.

    Maar het probleem van de td is dat het verbruik met 80% is toegenomen.

    Dit los je niet op met een of ander additiefje.

  • Frank

    Klopt, heb je helemaal gelijk in. Dit is echter een additief dat door bedijven als Goodyear, Volvo, diverse bus- en transportmaatschappijen al twintig jaar naar volle tevredenheid wordt gebruikt. Het zorgt dat het octaangehalte wordt verhoogd, injectoren worden gereinigd, smering van de brandstof wordt verbeterd en emissies worden teruggedrongen.

    Aangezien TNO samen met TLN en Ministerie van VROM het wil gaan gebruiken voor een test met onder andere koolzaadolie getuigt naar mijn idee wel dat het in ieder geval ook Henk's “probleem” een stuk weg kan nemen.