airbag fiat brava

• alkema

Het waarschuwingslampje voor de airbag op het dashboard blijft in mijn fiat brava SX branden. Volgens de garage is de regelunit onder de middenconsole defect en kost reparatie 800 euro. Kan het zijn dat de regelunit ge-reset moet worden? Het lampje bleef branden na een lege accu. Hoe reset ik de unit en hoe plaats ik een nieuwe unit als er op de unit staat dat het contact met de accu niet verbroken kan worden. heeft iemand een oplossing?

• Gert

www.fiatbravoclub.nl —–>forum. weten ze alles over airbag problemen :-)

Ook Brava en Marea.

Groetjes Gert

• marcel

800 euro uitgeven kan altijd nog.

Mijn Marea heeft er ook eens last van gehad, het bleek toen in het stekkertje onder de bestuurdersstoel te zitten. Zat gewoon los na een stoelverstelling.

Ik heb ook eens met een lege accu gestaan, maar heb daarna geen problemen gehad met het lampje vd airbag.

Ook heb ik de accu er wel eens een uurtje uit gehad, ook hierna geen problemen.

Hoe weet de garage zo zeker dat het de regelunit is? Is dat uitgelezen via de diagnose apparatuur?

Dus, controleer het stekkertje (linker en rechterstoel), zoek een andere garage als contra expertise.

succes

• alkema

bedankt voor de tips, Gert en Marcel.

• alkema

het zou mooi zijn als dat het probleem zou zijn, alleen kan ik oonder de bestuurderstoel geen stekkertjes vinden. Waar moet dat zitten?

Bedankt voor de reactie

• marcel

Tja, geen idee, ik heb sinds kort geen Fiat meer. Kan dus ook niet even onder de stoel kijken. Misschien zit er geen stekker onder de bestuurdersstoel: als de auto rijdt en de airbag moet in actie komen zit er altijd iemand op de bestuurdersstoel. Het zou dus goed kunnen dat er geen stekker zit. Onder de bijrijderstoel zit wel een stekker? Of heb je geen bijrijdersairbag?

Marcel

• alkema

Ik heb geen bijrijdersairbag en ben zo zonder airbag wel heel solidair met de passagier. Onder de bijrijderstoel zit overigens ook geen stekker

• Jan de Lang

Het komt wel vaker voor dat het airbaglampje op het dashboard gaat branden.

Als je stuur er af is geweest bij voorbeeld of er is gewerkt aan de lichtschakelaars. Dan is het spiraalmechanisme op de stuurkolomschakelaar dat zorgt voor de elektrische verbinding met de airbag in het stuurwiel los geweest en blokkeert.

In gevallen is van de airbagunit in het stuur een stekkertje los geweest, waardoor het lampje aan gaat.

Ook kan er een stekkertje slecht contact maken. Voorts kan zekering 5A in de extra-zekeringhouder (boven de gewone zekeringkast) mottig zijn.

Controleer vooral de kabels (ook doorgang meten) en stekkerverbindingen, zoals aan de zekeringen en relaiskast (zoals gezegd links onder in het dashboard, boven de gewone zekeringen), de aansluiting aan de regeleenheid (onder stuur, links van middenconsole, de massa-aansluiting voor de airbag (bij de regeleenheid, is soms oorzaak).

Als dat er allemaal gezond uitziet en als alles aan het stuur goed is teruggezet met goed (!) bevestigde stekkers - 1 naar de regelunit en 2 stuks naar claxon en airbagschakelaar (als het er al af is geweest) dan door Fiat terug laten stellen. Zelf gaat dat niet (althans ik zou (nog) niet weten hoe). Wil het lampje dan nog niet uit, dan eventueel toch maar even stekkers in stuur controleren. Opnieuw terug laten stellen en dan pas aan de Fiat-Lancia-tester hangen (diagnosestekker bij regeleenheid).

Het lijkt een lang verhaal, maar als er geen werk aan de stuurverbindingen is, heb je in een kwartiertjes alles gecontroleerd. Die Eurootjes kun je altijd nog uitgeven.

Tenslotte: er zit geen airbagstekkertje onder je stoel. Een kapotte regelunit kan door zeer hoge (circa 90 gr) warmte ontstaan. Als je de accu los gooit gaat de regeleenheid niet kapot, integendeel, als je aan het airbagsysteem werkt, moet de accu sowieso los.

• erik otte

ik heb een fiat brava uit 2002 - type 1.6- 16v 100 sx

ik wil weten of ik de airbag aan de passagierskant kan uitschakelen

(ivm zwangerschap van mijn vrouw + een maxi cosi in de toekomst)

mvg

erik otte

• nadia

hallo, ik heb ook n fiat brava, en voor de maxi cosi wil ik ook weten of ik extern de passagiersairbag kan uitschakelen of niet

alvast bedankt

grtjs