open of vervangings luchtfilter

• jeffrey

Heeft er iemand ervaring met een open of vervangings luchtfilter voor een punto II 1.2 8v.

Ik ben er vooral in geintresseerd of de auto hier door beter of juist slechter gaat rijden.

En welk merk?

• Martijn

Heb zelf een punto 1.2 16v en een Marea 1.6 16v met een NOVITEC maxx-air luchtfilter (open).

Mijn ervaring is de volgende:

Bij erg vochtig weer (mist) bij een koude start zijn deze wat stotterig, maar dit is maar heel even.

Over het algemeen gaat de auto met een open luchtfilter er niet beter van rijden, maar geeft wel een sportief geluid.

Behalve als je er voor zorgt dat de filter aanvoer van koude lucht krijgt en dus min of meer gescheiden van de warme motor zit kun je merken dat de auto makkelijker trekt en dus voelt het sneller aan. (of geeft je vanwege het geluid teminste het gevoel)

Let wel!! Beide auto`s zijn er qua benzine verbruik beslist niet zuniger op geworden.

(ook dit komt misschien wel omdat je meer op het geluid gaat rijden).

• jeffrey

Zijn deze filters duur?

• Martijn

De filter heb ik via een vriend die zo`n 10 % korting krijgt op de netto prijs. De netto prijs van de NOVITEC filter is 149 euro.

Je kunt hem bekijken op www.novitec.com

• nicq

He,

heb zelf ook een openluchtfilter, van het merk Green.

Ik vind het een goed filter, geeft een mooi “grommend” geluid.

Kost geloof ik iets van 139 euro, maar heb hem besteld bij stroeve, daar is de filter 99 euro, als je hem daar besteld zou ik alleen nog ff twee extra slangenklemmen kopen (bijv. bij gamma, cartal) zodat het filter goed vast zit.

mvg

nick

• jeffrey

is deze ook voor een punto II 1.2 8v

en heb je geen problemen met het rijden

is het een conisch model.

en weet jij toevallig de afmeting van de aansluiting(diameter)

wel veel vragen he

• nicq

he,

Ik heb heb zelf een voor de 1.2 16v weet niet of hij er ook is voor de 8v

Weet niet of het erg veel uitmaakt, je kan ook universele luchtfilters kopen die je op iedere auto kan plaatsen.

Heb nog nooit problemen gehad met het fliter, ook niet bij een koude motor.

Het is geen “champignon” model, maar een cilinder vorm.

Die diameter weet ik niet uit me hoofd.

Er zat ook nog een aanzuigbuis bij, voor koude lucht uit de voorbumper, daar heb ik die slangenklemmen voor gebruikt, er zaten tiribs bij.

(gewoon een aluminiumbuis die je kan buigen dus geen mooie chrome aanzuigbuis ofzo.)

Je kan ook ff kijken bij biesheuvel, hun verkopen piper crossfilters.

Mvg

Nick

• jeffrey

dank voor de info

groeten jeffrey

• nicq

He jeffrey,

voor die diameter kan het best ff het originele luchtfilter loshalen en dan opmeten, of anders ff bellen met een fiat dealer.

groeten nick