Koeling Marea TD 125 HLX

• Roland Maas

Wie heeft er ook ervaring met het trekken van een zware caravan met de 5 cylinder 2.4 diesel. Het viel mij in Frankrijk op dat de motor erg warm wordt wanneer hij flink moet trekken. Op een begeven moment moet ik de auto op Route Napoleon zelfs stilzetten om hem af te laten koelen.Nu gaat deze weg lange tijd erg steil omhoog(14% max) en was het erg heet maar er reden meer auto's met caravans. Ik had de airco reeds uitgezet. De auto is goed onderhouden en er zat voldoende olie en koelvloeistof in. PS zonder caravan is het geen enkel probleem, ook niet wanneer het 40 graden is en de motor in de bergen ook hard moet werken.

Wie heeft er tips of suggesties.

Roland

• tlh

Ik heb geen ervaring met een caravan, maar ik vind wel dat de temp. van de 125td snel oploopt. De koelventilatoren komen weliswaar snel in en koelen snel terug, maar tov. andere TD´s die ik heb gehad wordt hij snel warm.

Het enige wat ik kan bedenken is het goed schoonmaken van de radiator en nakijken of beide koelventilatoren aanslaan. Mogelijk slaat er maar 1 aan.

• Roland

Bedankt voor je reactie. Er slaan er wel 2 aan. De radiateur zit wel vol vliegen maar als je die schoonmaakt zit hij met een dag weer vol. Ik woon in de buurt van het IJselmeer en daar heb je meer muggen dan zandkorrels in de Sahara.

• Branco

Ik zou toch maar eens in de zoveel tijd je radiateur schoon maken, vooral met dat warme weer…. er komen er naturrlijk wel steeds meer in …….

• hans de fost

ik heb met mijn marea 125hlx hetzelfde probleem. De oorzaak heb ik ook niet kunnen vinden.