Vervangen distributieriem: welke garage en wat kost 't?

  • thei

    http://audi.startpagina.nl/prikbord/

  • mehmet

    ranault megana 1.9 diesel

  • thei

    2500 euro voor alle merken behalve Fiat

  • bop

    Gewoon lekker zelf doen. Riempje halen bij de automaterialenzaak (neem dan ook een spanrol mee).Paar uurtjes knutselen en je bent voor een paar tientjes klaar. Alleen niet piepen als ie het daarna nooit meer doet……. dat krijg je als je wel een dure auto wilt rijden, maar geen geld hebt voor onderhoud. Beetje dom :-)

  • Tamael

    Hier even een goede indicatie van wat er bij een distributie vervanging van een hgt gedaan moet worden. Dit aangezien ik al een aantal maal onder me neus geschoven kreeg omdat ik als hobby monteur 600 euro (Waarvan 250 euro alleen al aan materiaal) rekende voor het op de juiste manier vervangen van de snaar van een leuke hgt.

    Er staat in dat je de snaar er zelf zo op kan leggen zonder de motor er uit halen. klopt … maar … (ja er is altijd een maar) de spanner en de snaar wil er nog wel zo makkelijk af. helaas is alleen gebleken dat de melooprol en we waterpomp ook niet het eeuwige leven hadden. veel fiat rijders en dealers zijn er achter gekomen dat 120.000 km en 3 jaar (was eerst ook nog 5) iets te optimistich was. hele zwikje mot volgens interne memo dus iedere 60.000 km of 3 jaar vervangen worden. (welke natuurlijk als eerst meld.)

    Nu over de looprol en de pomp. Die kunnen er gewoon niet normaal uit doordat die naast een chassis balk zitten. Blok kan niet genoeg zakken om die los te maken. Wat wel kan is de hele motor met bak los maken en dan ook de aandrijfassen vrij maken. Hierdoor kan alles in de takel opgeschoven worden zodat je er bij kan. de tap einden van de pomp moeten dan wel (dacht ik) vervangen worden door bouten. Maar dit is voor de constructie geen punt, omdat we tegenwoordig toch vloeibare pakking gebruiken. Gewone pakking is bij fiat niet eens meer leverbaar.)

    Ook nog een leuk punt. Volgens de fiat boeken moeten de nokkenassen geblokkeerd worden door een set speciaal gereedschap. Dit zodat alles op het 0 punt gezet kan worden. De poulies zijn namelijk zonder spie en kunnen los draaien als je de bouten iets los draait. Dit is gedaan om de onderlinge verschillen tussen de snaren op te vangen. als je het vervangt door te markeren riskeer je door de vorm van de assen en hun verhouding onderling een hele boel gedoe. (Lees: een 10 (of 20 als je alle 2 de assen tegenover de krukas laat verspringen) kromme kleppen, gescheurde klepgeleiders en beschadigde krukas lagers.)

    Al met al toch echt iets om rekening mee te houden.

    Tamael

    ook een koppeling is een leuk avontuur bij deze auto's.

  • kocak

    hoi.met kocak ik heb een vraag .ik alfa 156 1,8 motor 16v.benzine distrubitieriem moet verwangen.Wat kost matarialen en werk kost?

  • thei

    http://alfaromeo.startpagina.nl/prikbord/ daar vragen

  • emile

    in omgeving maastricht

    wat kost mij vervanging DISTRIBUTIERIEM voor VW LUPO1.4 55KW, incls. spanrollen/waterpomp?

  • thei

    http://volkswagen.startpagina.nl/prikbord/ hier vragen

  • frank

    gewon lekker naar een vakgarage (tu) gaan. daar kost het geen 800€ en het is net zo goed als een fiat garage, ik do het al jaren met mijn fiat de dealer is mijn te duur..

    groetjes frank…(van de punto ruitenwisser) :D