Rammel in Marea 2.4 TDS

• Roland M

Hallo,

Wie heeft een idee wat hetvolgende probleem kan zijn.

Aan de distributiezijde van mijn Marea 2.4 TDS (links) is, zodra de motor warm is een geratel/getikker te horen als de motor stationair loopt. Als de motor koud start, loop hij prachtig mooi stil en is er niets te horen maar zodra hij warmer wordt, neemt het geluid toe.

Inmiddels hebben 3 garages er naar gekeken maar geen van allen weten wat er loos is.

De auto heeft 120.000 KM gereden en de distributieriem is net vevangen bij inclusief de spanrollen. De garage heeft de kleppen gesteld en heeft de motor ook zonder krukaspolie laten lopen om te kijken of het geuid dan weg was. Dat was niet het geval. Ik heb de auto nog niet zo lang (half jaar) maar ik heb het gevoel dat het geratel toeneemt. De garage die de kleppen heeft gesteld, denkt dat het de oliepomp is en volgens hun hoef ik me daar geen enkele zorgen om te maken.Echter zeker weten doen ze het niet maar deze garage sluit uit dat het kleppen of lagers zijn. Het is alleen een dag werk om die pompt te vervangen dus dat zal een gepeperde rekening zijn.

Wie heeft ervaring met een soortgelijk probleem of heeft een idee wa dit kan zijn.

Als het de oliepomp is, is die zelf te vervangen of is dat af te raden voor iemand die incidenteel sleutelt .

Alvast bedankt,

Roland

• Hgvankrieken

Het zou kunnen dat je de ketting hoort die de oliepomp aandrijft, kost ook klauwen met geld. Van een afstand is zoiets moeilijk te beoordelen., maar het lijkt er wel op. Het geluid is aan de onderkant, bij de carterpan ook heel goed te horen als het de ketting is. In ieder geval succes

Marcel