1.6 /1.8

• a.sijmons

Ik ben net in het bezit van een nieuwe stilo 5 deurs 1.8 16v.

Een kennis van mij heeft een Marea 1.6 16v.

Kon dus mooi even testen of mij 1.8 (133 pk) echt sneller is als zijn 1.6 (100pk).

Viel zwaar tegen, we bleven ongeveer gelijkwaardig qua snelheid!!Zou toch een behoorlijk verschil moeten geven gezien het aantal pk's, anders heb ik voor niets extra betaald voor een 1.8 motor.

Komt het omdat mijn auto nog vrij nieuw is (2000 km mee gereden) en nog moet indraaien?

Zou bijna gaan denken dat er bij mij ook een 100 pk motortje inzit.Hoe kun je dit controleren onder je motorkap (iets van een code of zo?).

BVD

Arno

• J.D.M

tja je moet niet alleen het pk verhouding bekijken

wie is het lichts en wie heeft het meeste koppel?

sommige motoren zijn gemaakt om zuinig mee te rijden

zelf rij ik in een honda crx vtec met 175pk

en het is een 1.6i 16v

gaat als de brandweer (ook sneller als een vw vr6)

maar hij is niet zuinig

niet erg handig

en je moet er ook geen caravan achter hangen

het verschil tussen een 16i of een 18i is ook niet erg groot

dus je zal wel gelijk oplopen

een punto gt turbo zal daar entegen wel weer lekker gaan.

als je toch een snelle fiat wilt gaat dan voor een coupe

of iets in die geest

al is die stilo ook een hele mooie auto

• marcel

Bij een vers uit de krat gehaalde motorfiets (minder dan 2000km gelopen) wordt meestal een lager vermogen gemeten dan bij een motorfiets die meer dan 10000-15000 km heeft gelopen. Dit kan dus te maken hebben met inlopen van het motorblok. Overigens is het verschil tussen een verse en een ingelopen motorblok enkele pk's op >100 pk. Verder is de verhouding tussen de kg en de pk's van belang. Ook de gekozen versnellingsbakverhoudingen zijn van belang.

In het algemeen kan je stellen dat de 1.8 soepeler (meer koppel bij een meestal lager toerental) moet rijden dan de 1.6.

Om netjes te vergelijken moet je dus een 1.6 stilo naast een 1.8 stilo zetten en niet alleen optrekken, maar ook tussen sprintjes en topsnelheid meten.

Een verkeerd motorblok lijkt me te achterhalen door het blok te vergelijken met een echte 1.6 in een stilo. Misschien staat er wel een afbeelding in het instructie boekje. Meestal zitten een aantal reservoirs op andere plaatsen.