distributie riem

  • bert

    Ik heb een nieuwe fiat seicento gekocht in 2000. Bij mijn eerste APK keuring (vorige maand) moest er al een nieuwe distributie riem op, terwijl hij slechts 33.000 kilometer heeft gelopen! Kan dit??

  • pike

    Bert,

    Het is om de drie jaar of 60.000 km wat het eerste komt.

  • Marcel van Krieken

    Ja , dat klopt 3 jaar of 60.00km , maar je kunt zo'n riem ook wel 4 jaar laten zitten , als deze breekt dan gebeurt er verder ernstigs met de motor. Je kunt dan alleen niet meer rijden. Op zo'n moment knap lastig. Hij is gewoon vervangen uit voorzorg , meer niet.

  • pike

    Dat is afhankelijk van wat voor motor er zit, als er genoeg ruimte is voor de kleppen dan is er geen probleem, anders slaan de kleppen tegen de zuigers(kromme kleppen) aan en heb je dan een beetje pech dan slaat er een deuk of een gat in je zuiger.

  • jolijn

    Ik rij in een punto van 2000 en wil mijn distributieriem laten vervangen kan iemand mij vertellen wat zoiets gaat kosten .

    En is het echt zo dat na 3 jaar het moet gebeuren want ik heb pas 36000km opteller staan.

    graag wil ik advies

  • pike

    Dit kost tussen de 180 tot 250 € ligt een beetje aan bij welke dealer je het laat doen.

    En beetje rondbellen kan geen kwaad.

  • Alfagek

    Mensen, mensen,

    Neem met een distributieriem NOOIT risico!! Hou je echt aan de voorgeschreven momenten van vervangen, anders kun je grote problemen krijgen… Als je een auto tweedehands koopt en je twijfelt of die wel vervangen is, ook altijd vervangen. Het is vrij prijzig, maar het kan je een hoop ellende besparen. Ik zeg dit uit ervaring bij mezelf en mensen om mij heen die ook niet hebben geluisterd naar het advies van de dealer/importeur….

  • jolijn

    Ik heb inderdaad een beetje rond gebeld scheelde 40 euro dus toch mooi meegenomen laat de riem volgende week vervangen.