ontsteking tipo valt uit bij warme motor

• Theo

Wie kan mij helpen met het volgende probleem. Ik heb een Fiat tipo uit 1988 en de ontsteking stopt er mee na een km of 10 te hebben gereden (wanneer de motor dus op temperatuur is). Geen gepruttel dus maar hij valt in een keer helemaal weg. Als ik hem laat afkoelen dan kan ik hem weer zonder problemen starten. Ik heb de verdelerkap gecontroleerd. De benzinedop trekt geen vacuum. De temperatuurmeter loopt niet verder op als gemiddeld.

Ik heb begrepen dat een kapotte sensor de oorzaak kan zijn. Weet iemand welke sensor dit is of wat anders de oorzaak van dit probleem is.

bij voorbaat dank,

Theo Ydema

• willem

dode punt sensor kan versleten zijn maar ik dek dat dit in hoofd computer zit deze zit tegen het schut bord aan gemonteerd achter de accu wissel deze maar eens uit met een andere van de sloop let op de code die er opstaat deze is belangrijk voor onsteking gegevens

• renato

Is dat erg als de benzinedop zich vacuum trekt? Alvast bedankt.

• Theo

Willem, bedank voor je reactie.

Renato, als de benzinedop vacuum trekt dan krijg je dus een onderdruk in de benzinetank. Bij een te lage druk kan er geen benine meer naar de carburateurs stromen. Probeer maar eens een fles water leeg te drinken zonder dat je lucht in de fles laat. Om die reden zit er in een benzinedop of tank altijd een ontluchtingsgaatje.

groet, Theo