waterpomp punto

  • papa50

    Hallo, ik heb een vraagje over waterpomp punto bj 96 1.2 ,het volgende .. ik heb steeds verlies koelvloeistof en zoeken naar lekkage ,ik dacht aan koppakking ? maar ik zag dat het drups gewijs van de waterpomp komt ,en kan je het zelf vervangen ik ben zeer handig hoor , maar waar moet ik op letten met demontage ? of is het de pakking pomp ,is er iemand die er ervaring mee heeft . alvast bedankt …. grt martin

  • thei

    Meestal is de seal(asafdichting) lek,dus een nieuwe pomp met pakking,kun je ook voelen de poellie van de pomp heeft dan een radiale speling.

    De oude pakking goed verwijderen en de nieuwe pakking licht invetten,geen vloeibare pakking gebruiken.

    Dan de boel goed ontluchten,verwarming aan en de ontluchtingnippel in de verwarmingslangen tussen het motorblok en schutbord niet vergeten te gebruiken anders blijft je verwarming koud.

  • papa50

    Haj thei bedankt voor de tip en reactie ,als ik nu het spul bekijk zie ik dat de vorige persoon vloeibare pakking gebruikt heeft ,het zit ook de buiten kant . maar ik kan de zwarte kap er afhalen en aan de slag . grt martin

  • thei

    Voel wel eerst nadat de riem eraf is of je geen speling op de pompas(seal) hebt…zou jammer zijn als je alleen de pakking vervanht en de pomp zelf ook lek is….kun je weer opnieuw beginnen….is Meestal wel te zien omdat de pully de koelvloeistof rond slingert en dan zie je in lijn met de pully een afwijkende kleur tegen je schutbord en binnenkant van de motorkap.

  • papa50

    nogmaals bedankt voor de tip thei , maar heb ik geen last met die distributiesnaar der wordt gepraat dat je het zelf niet kan doen ,plus ze praten over bij een nieuwe pomp dat er vloeibaar kitpakking bij zit en dat er geen vaste pakking bestaat .Als de distri-snaar toch de probleem is , waar moet ik op letten om de boel niet van tijd te knallen ,wand dan heb ik een gigaprobleem . ik hoor het graag . grt martin

  • thei

    De Pomp van de Punto 1.2 wordt niet door de distributieriem aangedreven en deze zit ook niet in de weg,dus kun je heel goed die pomp zelf vervangen.

    Een pakking kun je evt zelf maken,vellen zijn ook in de automaterialen handel te koop.

  • Johnboy

    Als je de waterpomp wil wisselen, zorg dan dat de merktekens van de motor goed staan. Je voor het verwisselen n.l de distributieriem eraf halen.

    Op de w- pomp zelf staan geen merkteken, die verwissel je door middel van een paar schroeven en een pakking.

  • thei

    De dist-riem van deze Punto loopt niet over de waterpomp,deze wordt aangedreven door een multiriem of zelfs nog een V-snaar.

  • Camile A Janssen

    Ik heb een piepend geluid gehoord bij mijn fiat punt 1.2 bwj 2002. Dit was links voor achter de dynamo te horen. Ook lekt de auto wat koelvloeistof. Volgens de garage moet de waterpomp worden vervangen. Is het vervangen van de distriebutieriem dan ook nodig ? Deze ligt er pas op.