Ampere meter - welke bereik

  • Drapu

    Hallo,

    Wil binnenkort een ampere meter in mijn auto inbouwen. Deze zijn te koop met verschillend bereik. Nu ben ik niet zo technisch; uitgaande van een dynamo die maximaal 65A afgeeft, dan heb ik aan -30/+30 toch wel genoeg?

    Mvg

  • wim

    je plaatst de ampere meter tussen de accu en de dynamo, het amperage van de dynamo doet er dus niet zoveel toe, normaal gesproken dus als de accu vol is en je niet meer verbruikers aan hebt dan dat de dynamo kan leveren, staat de meter op “0” , pas als de accu geladen wordt (normaal nooit meer dan zo,n 20 amp) geeft de meter iets aan, hetzelfde geldt als je meer afneemt dan 65 amp.het meer geeft de meter dan aan (stel licht +-15 amp, kachelven 15 a, achterruitverwarming 20 amp,radio 10 A, onbekend 5 a dan heb je 65 A, en geeft de meter iets aan.)

    in de praktijk staat de meter dus bijna altijd op 0 AMP, alleen als er iets fout is gaat hij afwijken van 0, denk er verder om dat de dikke draden (10mm2) veel storing op de radio kunnen geven, dus al met al weinig waarde en evt, veel problemen.

    een voltmeter is bijna net zo zinvol en geeft veel minder problemen!